2. System bemarowy lub termosowy
Jest to aktualnie najczęściej stosowany w Polsce system dystrybucji posiłków. Głównym powodem takiego stanu rzeczy są przede wszystkim uwarunkowania infrastrukturalne polskich szpitali.
Wprowadzając system bemarowy, równocześnie często tworzona jest w szpitalu centralna zmywalnia. Plusem tego rozwiązania jest możliwość rezygnacji z dotychczasowych funkcji kuchenek oddziałowych, przeznaczając je na inne potrzeby.
W tym systemie posiłki serwowane są bezpośrednio w obecności pacjentów. Zminimalizowany jest też problem mieszania się zapachów. Pacjenci mogą samodzielnie akceptować poszczególne składniki posiłku, mają też możliwość wpływu na wielkość i gramaturę (przykładowo kobiety życzą sobie tylko jedną ?kulkę? dodatku skrobiowego, mężczyźni mogą prosić o dodatkową porcję; podobnie można w ramach oddziału serwować zróżnicowane wagowo posiłki dla młodszych i starszych dzieci).
Minusem tego systemu jest problem braku rozdzielności dań gorących i zimnych, gdyż transportowane w bemarze grzewczym komponenty zimne, takie jak na przykład masło lub sałata mogą tracić swoje walory smakowe i estetyczne. W systemie osobnych termosów można oczywiście oddzielić posiłki ciepłe od zimnych, ale to z kolei multiplikuje ilość termosów dedykowanych danemu oddziałowi, dodatkowo obciąża wózek transportowy i sprawia problemy logistyczne, nie wspominając już o zwiększeniu nakładów na mycie i dezynfekcję.
Jednocześnie w systemie termosowym może pojawić problem temperatury, zwłaszcza na dużych oddziałach, gdzie dystrybucja posiłków trwa około pół godziny.
Czasami również estetyka podawanych posiłków pozostawiać może nieco do życzenia, ze względu na trudne warunki konfekcjonowania posiłków.
Jest to system "kontaktu" z pacjentem, gdzie istnieje potrzeba zatrudnienia ludzi, umiejących nawiązywać bezpośredni kontakt z pacjentem, osób które potrafią podawać posiłki zawsze z uśmiechem i takich, które umieją sobie radzić w trudnych sytuacjach.
Przy zastosowaniu takiego systemu nasza firma, zatrudniając pracowników dystrybucji kładzie ogromny nacisk na szkolenia z zakresu obsługi klienta.